top of page
  • Redactie

Bordeaux toujours Bordeaux!

door Wouter Butzelaar Dag 1 - Panorama over de stad Bordeaux Na de zoete afsluiting van onze Piemonte reis besloten wij ditmaal in plaats van de Jurade te Saint Emilion een reis naar Bordeaux te maken, waarbij wij naast de stad Bordeaux onder andere een volle dag aan de Sauternes zouden besteden.

Na een korte vlucht kwamen wij geheel uitgerust aan in Le Grand Hotel, centraal gesitueerd in deze mooie stad! Om onze reünie te vieren lieten wij ons op het dakterras verwennen met een la Croix de Carbonnieux 2017 Pessac-Léognan (tweede wijn van het gelijknamige Chateau), onderwijl genietend van het magnifieke uitzicht op de stad Bordeaux. Eenmaal aan tafel in het restaurant Le Pressoir op te schalen naar een Chateau Carbonnieux 2016, waarna wij op rood overgingen met een Domaine Chevalier 2015, gevolgd door een Chateau Pape Clément 2000 om de avond te besluiten met een wijn van de rechteroever Chateau Fleur Cardinale 2012 Saint Emilion Grand Cru.

Dag 2 - Sauternes De volgende ochtend gingen wij al vroeg op stap naar de Sauternes. Onze eerste stop in Chateau d’Yquem wachtte ons een indrukwekkende rondleiding door het landgoed en de monumentale kelders en de eerste proeverij. Men zegt niet voor niets “de ochtendstond heeft goud in de mond”, dit gold zeker voor de genoten smaaksensaties van respectievelijk de droge Y 2018 waarvan de assemblage uit 75 % Sauvignon en 25% Sémillon bestaat en de adembenemend mooie Chateau d’Yquem 2017, waarvan de assemblage precies het tegenovergestelde is.

Nadat er flinke hebben ingekocht ging het verder naar het Chateau Giraud, waar wij in het Restaurant La Chapelle genoten van een zeer smakelijke lunch. Het menu werd bestudeerd onder een glas Sauternes 1er Cru 2004 van het gelijknamige Chateau, waarna we kennis maakten met een eveneens 1er Cru Classé Chateau Rayne Vigneau 2003.

Na de lunch volgde een inspectie van de wijngaard, waarna wij onze reis voortzetten naar Chateau de Fargues. Wij werden er hartelijk verwelkomd door Alexandre en Philippe de Lur Saluces. vader en zoon van de familie die maar liefst vier eeuwen (tot en met 1999) het fameuze Chateau d’Yquem in eigendom had. In mijn hoedanigheid van Commandeur de Bordeaux had ik dit bijzondere bouwwerk eerder mogen bezoeken, deze keer hadden wij het voorrecht om als allereerste het aangrenzende net nieuw aangelegde kelder- en productiecomplex te mogen betreden. Comte Philippe gaf ons vol overgave uitleg met af en toe een humoristische noot over de geschiedenis van het domein en het productieproces om te eindigen met een aangename proeverij.

Na onze bestellingen te hebben gedaan vertrokken wij met een voldaan gevoel naar de volgende bestemming, een rondleiding en proeverij in het Chateau Lafaurie-Peyragues met aansluitend diner in het sterrenrestaurant Lalique dat zich bevindt in de serre van het Chateau, dat in handen is van dezelfde eigenaar als Villa René Lalique, ons favoriete sterrenrestaurant in het noorden van de Elzas. Na een korte presentatie over de geschiedenis van het Chateau begon de rondleiding met een korte wandeling langs de wijngaard naar de kelders, waar zich een indrukwekkend kristallen vat uit 2018 staat, daar geplaatst ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van dit domein, om te eindigen in de Lalique boutique. Deze fraaie ruimte staat vol met kristallen kunstobjecten en wijnen. Wij werden er verwend met een bijzondere wijnkristal proeverij in elegante glazen van Lalique. De steel van het glas verbeeldt het elegante vrouwenbeen, alsook de flessen waarin het kristallen symbool Femmes et Raisins van kunstenaar René Lalique uit 1928. Wij begonnen met een droge Chateau Lafaurie-Peyraguey 2018, daarna de tweede wijn La Chapelle de Lafaurie-Peyraguey 2016 om deze te vergelijken met Chateau Lafaurie-Peyraguey 1er Cru Classé Sauternes uit hetzelfde jaar. Na de nodige wijn en kristal inkopen werd het tijd voor het diner, wat later bleek het culinaire hoogtepunt van onze reis. Na een korte adempauze op het gazon van het binnenhof betraden wij het smaakvol met kristalkunst en luchters ingerichte Chateau voor het voortreffelijke vijfgangen diner Le Grain Noble.

Dag 3 La Cité du Vin In de lobby van het hotel werden wij opgewacht door een opgewekte Nederlandstalige gids voor een kunsthistorische rondleiding door het centrum van Bordeaux langs talloze pleinen, fonteinen, kerken en bijzondere bouwwerken. Aan het einde van de leerzame wandeling ging het te voet over de kilometer lange Pont de Pierre uit de negentiende eeuw naar de brasserie Café de Port voor een welverdiende lunch. Daarna gingging het verder via de Place de Stalingrad met een pontveer over de Garonne naar het vermaarde La Cité du Vin, een must voor iedere wijnliefhebber die Bordeaux bezoekt. Na een blik op de vele demonstraties, animaties, maquettes en andere presentaties over wijn, sloten wij het bezoek af met een glas wijn van eigen keuze in de Sky Bar, vanwaar je een fenomenaal uitzicht hebt over heel Bordeaux! Per boot ging het terug naar de Place de la Bourse, waar wij dineerden in het smaakvol ingerichte restaurant Bistrot Le Gabriel. Hier leerden wij dat het toebehoort aan dezelfde eigenaar als van Chateau Angelus te Saint Emilion.

Dag 4 – Pessac Met de taxi baanden wij ons op de vroege ochtend een weg dwars door Bordeaux richting Pessac voor een bezoek aan Chateau Les Carmes Haut Brion. Mijn fascinatie als architect betreft het productie- en keldercomplex dat is ontworpen door de wereldberoemde designer Philippe Starck te bezoeken. Wij werden ontvangen door een charmante vrouw, nota bene uit de Loirestreek voor een rondleiding op dit minder bekende domein dan het nabij gelegen Chateau Haut Brion. Tijdens het proeven waren wij vooral onder indruk van de elegantie van de 2014 met een assemblage van 54% Cabernet Franc, hetgeen wij een mooie opmaat vonden voor de volgende editie van de Vanwittenbergh Wijn Tafel op 10 november.